Cartagena en Medellín - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Robin Kraan - WaarBenJij.nu Cartagena en Medellín - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Robin Kraan - WaarBenJij.nu

Cartagena en Medellín

Door: robinkraan91

Blijf op de hoogte en volg Robin

24 Juli 2015 | Colombia, Medellín

Colombia, eindelijk aangekomen in dit prachtige land. Vele mensen raden dit land aan op cultureel gebied maar ook zeker historisch. Echter is het land niet helemaal veilig. Het valt me op bij aankomst en het rondlopen door de stad dat er ontzettend veel politie rondloopt. Deze politie hier heeft veel te vertellen. Een paspoort (of een kopie daarvan) is een must als je over straat wil lopen. Zo nu en dan worden personen ook gecontroleerd.

De eerste avond in Cartagena zijn we met alle passagiers van de boot vanuit Panamá de stad in geweest om te genieten van typische Colombiaanse lekkernijen zoals empanadas en verschillende rijst en vis gerechten. Daarna zijn we tot de late uurtjes doorgegaan met een kroegentocht.

Cartagena is een stad met een grote haven en een oude stad waar de typische Spaanse winkelstraatjes en de straatverkopers te vinden zijn. Zelf was ik nog geen vijf minuten aan het wandelen en ik kreeg al typische witte Colombiaanse koffie aangeboden. Op dat moment moest ik even nadenken wat hij bedoelde, maar het drong snel genoeg door dat deze koffie in dit land nogal veel geproduceerd en niet aan te bevelen is voor gebruik. Nadat ik het aanbod afgeslagen had liep ik verder in deze vestingstad dat omringd is door een muur (alleen het oude gedeelte), heb ik terrasje gepakt en echte Colombiaanse (zwarte) koffie gedronken. De armoede in de steden is goed zichtbaar. In de oude stad van Cartagena valt het zeker nog mee heb ik het idee. De politie is hier streng tegen de daklozen, die moeten de oude stad verlaten en buiten de muur gaan slapen.

Een paar dagen later liep ik richting het restaurant van het hotel om te gaan ontbijten. Toevallig was het nieuws erop. Helaas was dat totaal geen goed nieuws zowel voor mij als de onderhandelingen met de FARC. Er zijn toeristen dood geschoten in de busroute richting Medellín. Om het risico niet te nemen ben ik op zoek gegaan naar vluchten. Uiteindelijk heb ik Viva Colombia gevonden! Deze beveel ik iedereen aan. Ben naar het kantoor van ze geweest en heb gezegd dat ik drie binnenlandse vluchten wil hebben en een internationale vlucht richting Lima. Als package deal hebben ze mij deze vluchten aangeboden voor $200 dollar. Het zuiden van Colombia is te gevaarlijk om met de bus doorheen te gaan en aangezien de vluchten vol zitten van eind juli richting Quito (hoofdstad Ecuador), dus heb ik besloten om Ecuador noodgedwongen over te slaan en direct richting Lima (Perú) te vliegen vanuit Bogotá. Het is helaas niet anders, maar het risico op overvallen, aanslagen of andere gebeurtenissen is momenteel nog te groot om per bus te reizen. In mei 2015 zijn de FARC en de Colombiaanse regering in onderhandeling gegaan voor een wapenstilstand, echter zijn deze op moment van schrijven niet afgerond.

Een paar dagen later heb ik de vlucht gepakt van Cartagena richting Medellín. De vlucht duurt ongeveer een uur. Zelf had ik gedacht dat het een klein vliegtuigje zou zijn met maar een paar mensen, maar niets was minder waar, het was een Airbus omdat vele Colombianen met het vliegtuig gaan. Eenmaal aangekomen in Medellín is het makkelijkste om met de bus richting het centrum te gaan en dan evt een taxi te pakken. Het internationale vliegveld ligt namelijk niet in de stad. De in de stad gelegen vliegveld is voor kleine vluchten. Houd hier dus rekening mee. Zodra ik de bus uitstapte had ik al een idee wat dit voor stad zou zijn: een hele drukke. Van volle pleinen tot volle metro's zijn geen unicum. Door deze menigte ging ik met mijn backpack richting mijn hotel lopen.

De wisselkoers ligt ongeveer op $3.000 pesos voor 1 euro. Een ritje in de metro hier kost in 2015: $ 2.000 pesos (66 eurocent), hiermee kun je alle metrolijnen gebruiken zolang je binnen de poortjes blijft. Zelf zat ik in San Antonio, echter is dit niet aan te bevelen om hier je hotel of hostel te hebben. In El Poblado heb je de restaurants zitten. Die heb je veel minder in San Antonio. Wel is een bezoekje aan San Antonio zeker waard! De vele parken en gezellige straatjes kenmerken dit gedeelte van de stad.

Over het algemeen is het overdag redelijk veilig op straat en kun je er als toerist gewoon rondlopen. Op elke 250 meter is er wel politie die een oogje in het zeil houd voor de veiligheid. Echter toen ik terug wilde lopen van El Poblado richting San Antonio in de nacht, kreeg ik een raar gevoel. Het was er in de straatjes kil, de metro was gesloten en er liepen van die rare type mensen rond. Op een gegeven moment wilde ik een hoek omgaan om een straat in te lopen en op een behoorlijke afstand zag ik een gast staan met een shotgun in zijn hand. Dit werd mij te gevaarlijk af en ben daarom ook teruggelopen richting het centrum El Poblado en heb daar een taxi gepakt naar het hotel. Voor mij weer een ervaring rijker, ook al is deze een mindere, het maakt je zeker weer helemaal alert door goed om je heen te kijken wat er gebeurd. Achteraf werd mij verteld dat het zelfs voor de Colombianen niet altijd veilig was en dat de taxi een enorm goede keus was om te nemen. Zo maar een taxi pakken in Colombia kan ook nog gevaarlijk zijn, alleen geven ze wel aan dat als je als buitenlander een taxi pakt, de easy taxi de meest veilige taxi's zijn.

Verder is Medellín een hele mooie, maar ook grote stad dat gelegen ligt tussen de bergen. De temperatuur in de stad schommelt overdag tussen 30-35 en in de avond koelt het flink af tot zo'n 22-27 graden haha. De mensen in Medellín zijn super open en gastvrij richting iedereen. Zo zie je hier iedereen met een glimlach lopen en staan veel mensen open voor een gesprek. Na een weekje hier verbleven te hebben is het tijd om te gaan en een nieuwe bestemming aan te doen!

Hasta Pronto!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 3244
Totaal aantal bezoekers 72914

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 30 Augustus 2015

Costa Rica y más

Landen bezocht: