Nederlanders ontmoeten elkaar, waar dan ook! - Reisverslag uit Carate, Costa Rica van Robin Kraan - WaarBenJij.nu Nederlanders ontmoeten elkaar, waar dan ook! - Reisverslag uit Carate, Costa Rica van Robin Kraan - WaarBenJij.nu

Nederlanders ontmoeten elkaar, waar dan ook!

Door: robinkraan91

Blijf op de hoogte en volg Robin

03 April 2015 | Costa Rica, Carate

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste blog, maar dat even is enorm snel voorbij gegaan. De maand maart zit er alweer bijna op. De dagen blijven voorbij vliegen en ze zijn elke dag weer anders. Routine in een dag zit er maar weinig. Ook van een planning is totaal geen sprake want die heb je (1) niet nodig en (2) het is papierverspilling want binnen een uur geldt de planning al niet meer.

Het leven hier is Pura Vida, zoals de mensen zelf ook zeggen. Het is verbazingwekkend om te zien en erachter te komen wat dit woord eigenlijk betekend. Voor de mensen hier heeft het niet één betekenis maar betekent het meer dan alleen het pure leven. Pura Vida is tekenend voor een goed, gezond en mooi leven, waarbij alles en iedereen welkom is, wat de situatie ook is. Anderzijds is Pura Vida ook een begrip dat gebruikt wordt bij begroetingen, afscheid nemen maar ook om mensen te bedanken. Voor sommige toeristen is het niet te begrijpen wat Pura Vida eigenlijk is, of wat het betekent. Inmiddels, bijna twee maanden wonend hier in Costa Rica is mij ook nog niet helemaal duidelijk tot hoeverre het begrip Pura Vida gaat, wel is duidelijk dat het begrip hier de mensen enorm gelukkig maakt en dat de combinatie van Pura Vida en de glimlach een behoorlijke rijkdom geeft voor de mensen. Rijkdom? Ja, want geluk is niet te koop zoals hier men ook zegt.

Afgelopen weken heb ik weer een aantal ervaringen meegemaakt wat het toch bijzonder maakt om hier te zijn. Elke ervaring die je opdoet, waar dan ook is een kans voor het heden of de toekomst. Elke dag ontmoet ik gasten vanuit alle hoeken in de wereld, met elk een verhaal of intentie in het leven. Voor mijzelf is het erg leuk om meerdere verhalen en talen te horen of spreken. Zo ook een echtpaar uit Brazilië. Deze mensen zijn een eigen hotel begonnen een aantal jaren geleden vlakbij Recife. Eenmaal aan de praat gekomen vertelden ze ons het verhaal over het bedrijf en deelde we contactgegevens uit. Niet om alleen in contact te blijven, maar wellicht een mogelijkheid om eens te kijken waar de volgende reis heen zou kunnen gaan haha.

Afgelopen week hadden we een enorme groep te gast in de lodge waar verschillende nationaliteiten elkaar voor het eerst zagen. Dit was een van de beste groepen die we tot nu toe hier hebben gehad. Bijzonder was de waardering van de groep naar het personeel toe, want voor het diner werd het voltallige personeel opgeroepen om een speech aan te horen van de groep. Dat maakt het werk enorm leuk om te doen.

Het is iets meer dan twee weken geleden inmiddels, maar 22 april van dit jaar was een grootse wedstrijd. Dit wordt ook wel de strijd der titanen genoemd. El Clásico in Spanje zou de mooiste wedstrijd moeten zijn, helaas viel hij wat tegen. Het voetbal is enorm belangrijk in Costa Rica dus zaten we met verschillende Barcelona en Real Madrid fans samen te kijken. Dagen voor de wedstrijd een paar weddenschappen afgesloten. Met iemand had ik een six-pack bier gewed als Barcelona zou winnen, als Real won dan moest ik deze betalen. Daarnaast nog een 6tal ruggen (6000 colones = 12 euro) gewed. Barcelona won met 2-1 dus mijn dag kon niet meer stuk, helemaal omdat ik de wedstrijd live kon zien via de TV (Sky Mexico).

Men zegt wel eens dat Nederlanders elkaar opzoeken. Dit blijkt wel weer waarheid te zijn want via een contactpersoon in Nederland kwam een andere Nederlander, Thomas van de Beek toch een paar nachten doorbrengen in Luna Lodge. Het waren een aantal mooie, inspirerende en interessante dagen. Zelf wilde hij nog naar ‘The three houses’ gaan in Puerto Viejo, echter door tijdgebrek en ziekte van de eigenaar heeft hij een snelle switch gemaakt door naar Luna Lodge te komen. Echter ga ik in mei met Lana richting deze lodge waarschijnlijk om de Nederlandse eigenaar te ontmoeten. In 3 op reis op NPO 3 is een reportage geweest over deze lodge.

Na iets meer dan 50 dagen gewerkt te hebben ga ik komende maandag een aantal dagen een ander gedeelte van Costa Rica verkennen. Onder andere ga ik naar Perez Zeledon, Uvita en Buenos Aires (Costa Rica). Heerlijk genieten van de verschillende dorpjes, type natuur en meer. Het geluk wil dat ik bij mijn collega in huis kan slapen deze dagen dus kunnen we op het gemak alles verkennen en hoef ik niets aan hotels te betalen.

Pura Vida Mae!

Hasta pronto!

  • 09 April 2015 - 16:41

    Lana:

    Toppie! Ik heb er onwijs veel zin in! :D

  • 15 April 2015 - 15:05

    Erna :

    Het doet mij goed om te horen dat alles soepel verloopt. Veel plezier, tot horens. Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 72959

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 30 Augustus 2015

Costa Rica y más

Landen bezocht: