Laatste verslag vanuit Costa Rica... - Reisverslag uit Carate, Costa Rica van Robin Kraan - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit Costa Rica... - Reisverslag uit Carate, Costa Rica van Robin Kraan - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit Costa Rica...

Door: robinkraan91

Blijf op de hoogte en volg Robin

26 Juni 2015 | Costa Rica, Carate

De tijd vliegt enorm snel voorbij. Komende zondag vertrek ik alweer vanuit Costa Rica richting Panamá. Het is alweer vijf maanden geleden dat ik Nederland heb verlaten en ingeruild heb voor het land van de Pura Vida. En ja, het klinkt misschien gek maar ik voel me hier ook ontzettend thuis. Deze vijf maanden zijn voorbij gevlogen en er is geen een moment geweest dat ik ook maar dacht om richting huis toe te gaan. Voor mij is het ook nooit een kwestie geweest van een cultuurshock. Vanaf dag 1 begon ik me al aan te passen aan de leefgewoonten hier in Costa Rica. Ook al is het een totaal andere wereld dan ik in Nederland gewend was, toch voelt het als een thuis.

Mijn reden om naar Costa Rica toe te gaan was voornamelijk om mijn stage hier te voldoen. Inmiddels heb ik de uitslagen terug en alle papieren zijn ondertekend. Voor mijn stage heb ik de volle punten gekregen! Hier ben ik uiteraard zeer blij mee en kan ik lekker relaxed mijn reis gaan vervolgen. Hieruit blijkt dat ik mocht ik willen gaan werken in Costa Rica dat ik sowieso aangenomen zal worden wanneer ik weer zou solliciteren. De mensen hier willen mij niet weg hebben. Verhalen als er is een virus voor Nederlanders die in Panamá, Colombia, Ecuador en Peru komen lopen het grootste risico om het virus te krijgen. Voor mij is het een dubbel gevoel, enerzijds wil ik hier zeker niet weg omdat ik het zo ontzettend naar mijn zin heb, anderzijds wil ik nieuwe mensen leren kennen en het avontuur zeker opzoeken.

Op dit moment ben ik al mijn spullen aan het inpakken en papieren aan het regelen voor mijn reis in de komende maanden. De maanden juli en augustus zullen in het teken staan van vele nieuwe ontdekkingen, vele nieuwe mensen leren kennen en natuurlijk het avontuur. Een aantal dingen dat ik zeker wil gaan doen (sommige staan al vast) zijn onder andere de zeilbootreis vanuit Carti (Panamá) via de San Blas eilanden (snorkelen en duiken zijn daar de voornaamste activiteiten daar) tot aan Cartagena (Colombia). Daarnaast wil ik zeker nog een gaan raften in de bergen van Ecuador, en de Inca route van Cuzco naar Machu Picchu van 3 of 5 dagen!

De vooruitzichten zijn allemaal goed, qua temperatuur moet ik helaas wel iets inleveren. Vanuit de 35-40 graden hier in Costa Rica zal ik langzaam terug gaan naar de 30-25 graden. Wat uiteraard een zeer vervelend gegeven is. Zodra ik de 28e juni de grens over ga naar Panamá, gaat de tijd voor mij ook weer een uur vooruit. Het tijdsverschil met Nederland is dan niet meer 8 uur (Costa Rica) maar 7 uur (Panamá). Ook gaat het geldsysteem ook wat veranderen: In Costa Rica betaal je met "colones", in Panamá met " dollars", in Colombia met "peso", in Ecuador weer met " dollars" en in Peru met "Nuevo Sol(es)".

De eerste bestemmingen die ik in gedachten heb zijn Bocas del Toro (vooral een plaats om te surfen), Boquete (vooral natuur en bergwandelingen/hikes), Ciudad de Colon (oude vestingstad), de hoofdstad Panamá-stad en het Panamá kanaal. Voor de rest is alles nog wel flexibel. De zeilbootreis staat alleen al wel vast, deze ga ik doen van 8 juli tot en met 12 juli. Het is een vijfdaagse reis over zee en land waarbij vooral veel gevist wordt en deze in de avond op je bord ligt.

Maar voordat deze reis gaat beginnen volgen eerst nog een paar rustige dagen in Luna Lodge, waarin ik mijzelf kan voorbereiden en de laatste dingen regelen. Daarnaast ook voldoende tijd heb om nog leuke dingen met collega's en gasten te gaan doen zoals biertjes op het Yogaplatform waar in de avond een heerlijke bries van zee komt met de geur van de bloemen en het geritsel van de bomen waar de aapjes in slingeren. Ik kan hier gelukkig alles goed afsluiten, maar afscheid nemen doe ik zeker niet naar de mensen hier! Hier kom ik zeker weer terug, dat is een ding wat zeker is!!!

PURA VIDA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 72943

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 30 Augustus 2015

Costa Rica y más

Landen bezocht: