Grens met Panamá & Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Robin Kraan - WaarBenJij.nu Grens met Panamá & Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Robin Kraan - WaarBenJij.nu

Grens met Panamá & Bocas del Toro

Door: robinkraan91

Blijf op de hoogte en volg Robin

04 Juli 2015 | Panama, Bocas del Toro

Het is wel raar om na 5 maanden 'afscheid' te nemen van een grote vriendengroep die ik erbij gekregen heb in Luna Lodge. Dit is een plek waar ik snel weer terug ga! Ik ben er altijd weer welkom, zelfs als ik zou solliciteren hoeft de eigenaresse niet na te denken. Kortom, ik laat daar ook een warme familie achter!

28 juni ben ik dan weggegaan uit Costa Rica. Allereerst had ik geluk dat de eigenaresse met haar eigen auto naar Puerto Jiménez moest dus ben ik meegereden! Eenmaal aangekomen had ik nog een tijd van anderhalf uur te overbruggen voordat ik de boot kon pakken richting Golfito. Onderweg naar een terrasje zat een echtpaar uit de VS, waarmee ik samen een bak koffie heb gedronken en contactgegevens uitgewisseld. Ook weer een adresje erbij voor een rondreis door de VS. Nadat ik aankwam in Golfito heb ik de bus gepakt naar Ciudad Neily om daarna over te stappen naar Paso Canoas (de grensovergang). Na de bingo-ervaring in Nicaragua met de bagage en de vlotte afhandeling daar in mijn achterhoofd ging ik naar de migratie van Costa Rica. Voor mensen die naar de grens gaan met de bus: bij aankomst op het busstation is een verdekt opgesteld busje om de uitgaansbelasting (impuesto de salida) te betalen en daarna naar het kantoor voor de salidas! Dit scheelt nogal in tijd! Het grappige van deze grensovergang is dat het een grote straat is met allemaal winkels en verkeer, waar alleen aangegeven staat 'Welkom in Panamá'. Bij de immigratie van Panamá heeft die kerel wel 10x mijn paspoort bekeken en doorgebladerd haha, het is dan zaak rustig te blijven. Om Panamá binnen te komen moet je 500 dollar cash hebben of een kopie van je bank met datum (Max 24 uur geleden) erop. Daarnaast vliegticket en paspoort dat nog minimaal 90 dagen geldig is! Eenmaal Panamá binnen gekomen zonder ook maar een controle gehad te hebben, heb ik de bus naar David gepakt. Een heerlijke bus met airco, daarin kwam ik erachter dat ik de tijd een uurtje vooruit kon zetten. Met Nederland is hier 7 uur verschil wanneer er in Nederland de zomertijd is.

De reis naar Bocas del Toro was er een om nooit meer te vergeten. Rijdend in de bergen met de bus en ineens staat er een file. Er bleek een demonstratie bezig te zijn tegen de toeristen en om de natuur te beschermen. Aan de andere kant van de berg (10 km verderop) was er ook een opstopping. Dus dat betekent 10 km lopen met alle bagage. We hadden het geluk aan onze zijde want op dat moment komt er een local aan die ons naar de andere kant bracht met zijn auto!

Vier dagen in Bocas del Toro, de eilanden in de Caribische zee en waar het in Puerto Viejo (Costa Rica) zo hard regende en zelfs huizen onder water liepen, was het in Bocas del Toro goed vertoeven! Caribische en Spaanse muziek, palmbomen, goed strand met een hangmat. Na vijf maanden gewerkt en stage gelopen te hebben is dit een goed begin van een heerlijke reis. Om hier te komen is het noodzakelijk de bus vanuit David te pakken tot aan Almirante, daar met een taxi naar de 'haven' en met de boot naar het Isla Colon eiland. Let op: laat je creditcard vertrekker permissie geven voor Banco Nacional de Panamá, anders kan het voorkomen dat je op kleine plekken zoals Bocas niet kan pinnen!

Tags: Panama, bocas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 72936

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 30 Augustus 2015

Costa Rica y más

Landen bezocht: